home page/αρχική σελίδαOn line αναζητήσειςμόνο για μέλη πρόσθετη ενημέρωση  

  

Έπεα Πτερόεντα  
[Θέατρο Έναστρον]

2013 

Σκηνοθεσία: 
Hθοποιοί:


 Θέατρο Έναστρον
πρεμιέρα:6/7/2013

 

Σύντομο σημείωμα Σκηνοθέτη

Κατ' αρχήν η  περιρρέουσα  χαοτική  κατάσταση,  και  αν έχει κανείς να πει κάτι, πρέπει να το πει εκείνη τη στιγμή,  ανεξαρτήτως εποχής,  γιατί δεν ξέρει στις δεδομένες συνθήκες, αν θα είναι σε θέση να το πει αργότερα... κατά τα άλλα... 

..Νέος   απ΄τη Σχολή μπορώ να πω,  ότι μου ήταν λίγο δυσάρεστο κι απέφευγα να  ασχοληθώ με την Τραγωδία, αστειευόμουν με τους θρήνους, τους  οδυρμούς και τις καταστροφές  κι αυτή ήταν η πρώτη φάση. Αργότερα  αναρωτήθηκα  και σκέφτηκα λοιπόν ότι είναι αδύνατον όλα αυτά, που άκουγα κι έβλεπα στα θέατρα, να οδηγούνε στην Κάθαρση. Αυτή  η  απλή σκέψη, με οδήγησε  στο Μέτρο που είχε τελικά απόλυτη  σχέση με το συναίσθημα των ηρώων, κι ένας άλλος κόσμος άνοιξε μπροστά  μου. Δουλεύοντας καταρχήν χρόνια  στο αρχαίο κείμενο και περνώντας τους ίδιους ρυθμούς  κατά το δυνατόν  στην σημερινή γλώσσα,  στην συνέχεια άκουσα  και  "είδα" μιαν άλλη τέχνη.

Πολύ πρόσφατα παίζοντας τυχαία  με έναν άλλο τρόπο, φάνηκε  πως όταν οι προτάσεις οι λέξεις  "φύγουν"  από τον ηθοποιό και "ανοιχτούν" στο χώρο,  στο κοίλο του θεάτρου, δηλ. στον θεατή, τότε το  μέτρο και ο  ρυθμός, δείχνουν την αξία τους και  τι πραγματικά μπορεί να είναι  και  όχι τι ήταν  μια παράσταση αρχαίου δράματος. Ξαφνικά  φάνηκε καθαρά ότι το βραχύ ή μακρό, οι Ρυθμοί, και όλες αυτές οι τεχνικές αρτιότητες η συγγραφή και οι παρενθέσεις οι προτάσεις και τα μέτρα, ο ίαμβος και όλα τα άλλα, δεν είναι αυτοσκοπός για τους ηθοποιούς  πάνω στη σκηνή  αλλα και για το κοινο, για τον Θεατή. Οι θρήνοι  και οι οδυρμοί, δεν ακούγονται  με τόσο άμεσο τρόπο, μπαίνουν  σε  μία δεύτερη  "ακουστικά" μοίρα, για να μπορέσει να φτάσει ο  θεατής στην κατανόηση κατ’ αρχήν,  στη γνώση μετά, στη Μέθεξη  και ισως στην  Κάθαρση.

Η  ακουστική  δηλ. και ο τρόπος που ακούγονται, μονόλογοι  λέξεις ή φράσεις, ειναι το ζητούμενο χρόνια, στο ταξίδι μου αυτό, και  κύριος λόγος φυσικά της παράστασης, με τον σχετικό τίτλο.

Τέλος, θεωρώντας  "μη προσωπική"  την άποψη αυτή, και  με απόλυτη ευθύνη, προλέγοντας ή  και προβλέποντας, δηλώνω οτι αν αυτή η εκδοχή προφοράς λόγου, μελετηθεί με προσοχή, στο μέλλον,  τίποτα δεν θάχει να ζηλέψει η Τραγωδία, από  όποιο άλλο είδος σχετικό ανά τον κόσμο (Ιαπωνία, Ινδία, Κίνα, Γερμανούς.κλπ)

Διάρκεια της παράστασης 75'

Η αίθουσα κλιματίζεται


Έπεα Πτερόεντα - Δελτίο Τύπου, Πρόγραμμα http://retsosaris.blogspot.gr/2013/06/blog-post_9121.html

Άρης Ρέτσος Αναλυτικό βιογραφικό με φωτογραφίες http://retsosaris.blogspot.gr/2013/06/a_23.html